تمرین کشتی از طریق تصویر سازی ذهنی
ساعت ٢:٠٩ ‎ب.ظ روز ۱۱ آذر ۱۳٩٠  کلمات کلیدی: روش تمرین در کشتی

تمرین کشتی از طریق تصویر سازی ذهنی

 

 امیر توکلیان

 کارشنان ارشدعلوم ورزشی

  تصویرسازی ذهنی به معنای خلق یا بازآفرینی یک مفهوم و دیدن آن با چشم ذهن است که این روش در تمامی زمینه‌های درمانی ، ورزشی ، تربیتی ، آموزشی و . . . . کاربرد دارد.

 

 تفکرات انسانها برمبنای تصاویری است که در ذهن آنها شکل می گیرند . به واسطه همین تصاویر است که به خیالپردازی می پردازند .

 

 تخیل را شاهراه موفقیت می دانند به این معنا که هر فردی که در هدفی موفق شده


حتما آن موفقیت را قبلادر ذهن خود به صورت تخیل درآورده و سپس آن را تجسم کرده است، شنیده‌اید می‌گویند هرطور فکر کنی همان می‌شود؟

 

 واقعیت این است که اگر ما به یک چیز بارها و بارها فکر کنیم، کم‌کم شروع می‌کنیم به باورکردن این که آن چیز درست و واقعی است.

 

بنابراین اگر کشتی گیری می‌خواهد موفق شود ابتدا باید این موفقیت را در ذهن خود تصور کند ، یعنی پیشاپیش آنچه را که قرار است برای رسیدن به آن برنامه ریزی کند ، در ذهن خود ببیند به این عمل تصویر سازی ذهنی می گویند.

 

 اما کاربرد آن در کشتی می تواند بسیار مفید و مثمر باشد ، چون هر فکری که به ذهن می‌رسد تفاسیر و تجارب مربوط به‌ آن بلافاصله سبب فعال شدن مرکز عصبی در مغز و ارسال پیام مناسب آن به تمامی اعضای بدن شده و جسم نیز مطابق با آن واکنش نشان می‌دهد .

 

ساده‌ترین مثال در این رابطه تداعی تصویر و فکر میوه‌های ترش‌مزه نظیر لیمو است که بلافاصله باعث ازدیاد ترشح بزاق در دهان میگردد ، اما توانائی تصاویر ذهنی بسیار اثرگزارتر بر پاسخ های جسمی است تا آنجا که حتی می تواند بر وقایع عالم خارج مؤثر واقع شود و مسیر آنها را تغییر دهد.

 

 اکثر قهرمانان کشتی می‌توانند از این تکنیک قبل از شروع تمرینات یا مسابقات به مدت چند دقیقه با رعایت شرایط و ضوابط لازم ازطریق تصویرسازی ذهنی فعالیت اصلی را در حالت خود احساس کنند و سپس آن را انجام دهند.

 

مثال : کشتی‌گیری که در زیرگیری مشکل دارد می‌تواند از طریق تصویر سازی ذهنی مشکل را بهبود و حتی مرتفع نماید .

 

به این شکل که قبل از شروع تمرین و یا مرورفن در حالت درازکش یا چهار زانو بنشیند و یا روی صندلی راحتی لم دهد و چشم های خود رابسته ، ابتدا کلیه عضلات خود را در حالتRELAXTION قرار ‌دهد که به این حالت قرار گرفتن ، حالت آلفا نیز گفته می‌شود . ( امواج "آلفا" : حالت آرامش و استراحت ذهن و جسم- نظم قابل توجهی دارند و فرکانس بین 4 تا13 سیکل ثانیه .) سپس ذهن خود را کاملاً در اختیار گرفته و در حالتهای مختلف در ذهن به طور اصولی و صحیح زیرگیری می‌نماید ، این کار باعث می‌گردد ناتوانائی‌های گذشته از ذهن پاک و تصویر ذهنی صحیح جای آنرا بگیرد .

 

 تصویر سازی ذهنی برای مسابقات

 

-----------------------------------

 

 قهرمانان تیم ملی می‌توانند در هنگام استراحت زمانی که افکارشان درگیر مسابقات است برای کم کردن استرس و اضطراب در حالتی که گفته شد از این تکنیک RELAXTION سود جسته و مسابقات مهم با حریفان درجه یک خود را چندین بار برگزار و کاملاً همان طرح و برنامه‌ای که برای حریفان خود دارند در ذهن پیاده نمایند و از پیروزی در این مسابقات اعتماد به نفس خود را افزایش داده و باعث روند رو به جلوی جسمی خود شوند .

 

 نکات مهم در استفاده تصویر‌سازی ذهنی :

 

-----------------------------------------

 

 1-قبل از هر تصویرسازی ذهنی نفس عمیق و RELAXTION بسیار مهم است .

 

" تن آرامی " یا " ریلکسیشن " یعنی دعوت کردن تک تک اعضای بدن به آرامش که به دو صورت انجام می گیرد : در حالت نشسته ، روی صندلی و در حالت خوابیده و به پشت دراز کشیده.

 

 بیایید تن آرامی را با هم تجربه کنیم:

 

------------------------------------

 

اول : ابتدا لباسی راحت و آزاد به تن کنید در حالت نشسته روی صندلی یا خوابیده قرار بگیرد .

 

دوم :سعی کنید محیطی انتخاب کنید که در آن سرو صدا و رفت و آمد نباشد .

 

سوم : حالا هوارا از راه بینی وارد ریه هایتان کنید تاریه های شما کاملا پرشوند .

 

چهارم : سپس آهسته هوای بازدم را از راه دهان خارج کنید و این عمل را سه بار تکرار کنید .

 

پنجم : حالا روی پاهایتان تمرکز کرده آن را درذهن خود ببینید و با خود بگویید ، " آرامش درپای من جایگزین می شود و از تنش ها رها میگردد ".

 ششم : دوباره یک نفس عمیق بکشید سپس بر سینه و شکم خود تمرکز کرده آنها را در ذهن خودببینید و به خود بگویید ، آرامش در بدن من جایگزین می شود ، نفسی عمیق را مجددا تکرار کنید و این اعمال را برای سرو گردن خود نیز تکرار کنید.

 

هفتم : زمانی که احساس کردید بدن شما سست وشل شده و حالت آرامش به شما دست داده است ، تصویر سازی ذهنی را شروع کنید.

 

هشتم :اکنون آنچه را که می خواهید و در زندگی خود هدف قرار داده اید ، به صورت یک تصویر واقعی درذهن خود ساخته و آن رابینید ، مطمئن باشید نیرو ی محرکه را براه انداخته اید و نخستین آجرهای زیربنایی آرزوهای خود را پی ریزی کرده اید.

 

 2- هر روز حداقل دو مرتبه و هر مرتبه 10 دقیقه می‌توانید این کار را انجام دهید .

 

3- توجه به نقاط قوت وتجربیات مثبت ولذتبخش درهنگام تصویر سازی ذهنی عامل بسیار قوی برای تقویت احساس مثبت شماست .

 

4- بعضی از موسیقی‌ها برای رسیدن به حالت آلفا کمک مؤثری است .

 

 باامید موفقیت برای کشتی گیران عزیز در سراسر ایران

منبع/www.koshti-qazvin.blogfa.com 


آموزش کشتی فرنگی و آزاد
 
 
 
 
td class=0pxtopside-botwidth: 100%;http://persianbox.com/templates/public/pb1/images/side-top.gifdiv style=#2f57a2post-botright br //tda href=