ورزش در سونا ممنوع
ساعت ۱٢:٠٢ ‎ب.ظ روز ۱۱ آذر ۱۳٩٠  کلمات کلیدی: آسیب ها در کشتی

ورزش در سونا ممنوع

 

 سونا یا حمام‌های بخار فنلاندی سابقه‌ای بس طولانی دارد و بیشترین کاربرد آن در کشورهای اسکاندیناوی و از جمله فنلاند است که خواستگاه این نوع حمام‌ها ا‌ست.

 

 هم اکنون نیز فنلاند بیشترین تعداد حمام سونا را نسبت به جمعیت در دنیا دارد، به طوری که این کشور 7 میلیونی دارای بیش از 2 میلیون سونای بخار است.

   

 آیا سونا برای لاغری است ؟

 

 این هم یکی از همان پندارهای غلط است. بارها افرادی را دیده ایم که می‌گویند:


شما که چاق نیستید برای چی به سونا آمده اید ؟!! معلوم نیست این تصور از کجا آمده است که سونا می‌تواند باعث لاغری شود ؟ شاید به دلیل عرق کردن باشد و افراد فکر می‌کنند با عرق کردن وزن بدن کم می‌شود ! ولی این باوری اشتباه است. چربی‌های موجود در بدن فقط از یک راه آب می‌شوند؛ از طریق فعالیت بدنی و سوخته شدن .

 

 آنچه در جریان سونا گرفتن اتفاق می‌افتد تعریق است که بخش عمده آن آب است و مقداری هم املاح و مواد معدنی به همراه دارد. اتفاقا عرق کردن وسیله خوبی برای دفع سموم بدن است ولی میزان کالری که در اثر سونا گرفتن در بدن مصرف می‌شود، آنقدر نیست که باعث لاغری شود .

 

 طراوت پوست :

 

 این واقعیتی است انکار ناپذیر که سونا بر روی پوست تأثیر بسیار مثبتی دارد . پوست یک ارگان است که مملو از غدد عرق و منافذ متعدد است که پوست از طریق آنها تنفس می‌کند . ترشح عرق و فعالیت غدد عرق باعث دفع مواد زاید پوست می‌شود، پوست را نرم می‌کند و چون گرما باعث گشاد شدن عروق پوست می‌شود مواد غذایی بیشتری به پوست می‌رسد ومواد زاید آن بهتر دفع می‌شوند، از این جهت پوست شاداب تر می‌گردد . این خصوصا برای پوست صورت که اهمیت بسزایی در جوان جلوه دادن ما دارد، اهمیت زیادی دارد.

 

 افزایش زمان:

 

 شما ممکن است هنگامی که برای اولین بار وارد سونا می‌شوید حتی تحمل ماندن یک دقیقه در آن محل را نداشته باشید ولی این نباید باعث نا امیدی شما شود چون به تدریج که سونا بروید به ماندن در آنجا عادت می‌کنید فقط باید هر بار مدت ماندن خود را افزایش دهید، این کار را تا جایی که تحمل دارید انجام دهید یادتان باشد زیاد به بدن خودتان فشار نیاورید .

 

 بیماران قلبی:

 

 سونا تقریباً برای تمام افراد از هر سنی که هستند مناسب است و خطری ندارد فقط کسانی که به ناراحتی قلبی دچار هستند یا ضعف جسمانی دارند باید با مشورت پزشک و اجازه او این کار را انجام دهند .

 

 پریدن در آب سرد :

 

 شاید دلپذیر ترین بخش سونا گرفتن، قسمت انتهایی آن یعنی پریدن در آب سرد جکوزی است که بعد از بیرون آمدن حالت بسیار خوشایندی به شخص دست می‌دهد، نوعی احساس خنکی و شادابی که وصف آن مشکل است باید عملا حس و تجربه کرد .

 

 برای این مورد لازم است آب کاملاً سرد باشد. این آب سرد هیچ ضرری برای بدن ندارد. فقط کسانی که ناراحتی قلبی دارند باید احتیاط کنند چون این شوک سرمایی ممکن است برای آنها خطرناک باشد ولی این گرم و سرد شدن پوست قابلیت ارتجاعی آن را افزایش می‌دهد . گرمای بدن را می‌گیرد و احساس خوشایندی به شما می‌دهد. اگر بعد از سونا در آب سرد غوطه ور نشوید گرمای موجود در بدن باعث می‌شود که تا مدت‌ها عمل عرق کردن ادامه پیدا کند که چیز خوشایندی نیست .

 

 پاکیزگی پوست :

 

 بهترین وسیله برای پاک کردن چرک و گرد و غباری که باعث بسته شدن منافذ پوست شده‌اند، استفاده از سونا است. بعد از مدتی که در سونا نشسته اید کافی است دستی روی پوست خود بکشید و ببینید چگونه چرک روی پوست شما جمع شده است. به همین خاطر خیلی خوب است که بعد از بیرون آمدن از سونا با یک لیف خیلی نرم و با استفاده از شامپوهای بدن یا دیگر مواد پاک کننده بدنتان را شستشو دهید .این همان کاری بوده که در حمام‌های سنتی ایرانی، نیاکان ما انجام می‌دادند .

 

 حرکات ورزشی ممنوع !

 

 انجام هر گونه حرکت ورزشی و نرمشی در سونا مطلقا ممنوع است . علت آن کاملاً واضح است .

 

 وقتی شما در معرض گرمای سونا قرار می‌گیرید به علت باز شدن عروق، میزان خونی که باید در بدن جریان یابد افزایش می‌یابد. بنابراین قلب مجبور است تند کار کند.

 

 گاهی ضربان قلب به 120 بار در دقیقه و بیشتر هم می‌رسد در چنین شرایط بدترین کار این است که با حرکات ورزشی فشار مضاعفی به قلب وارد کنیم. این کار برای قلب فوق العاده مضر است البته انجام ماساژ در سونا مانعی ندارد اگر به صورت درست انجام شود.

 

 سونای خشک یا سونای بخار ؟

 

 اساسا لفظ سونا به همان سونای بخار گفته می‌شود و چیزی به اسم سونای خشک به آن مفهوم نداریم .

 

 ولی در حال حاضر دو نوع سونا وجود دارد :

 

1- یک نوع که در آن با استفاده از اجاق‌های برقی و قرار دادن سنگ‌هایی بر روی آنها هوای گرم تولید می‌کنند و سکوهایی هم از چوب برای نشستن یا خوابیدن افراد درست کرده اند و اصطلاحا سونای خشک نامیده می‌شود .در همین نوع از سونا هم باید با پاشیدن آب بر روی سنگ‌های داغ مقداری بخار تولید کرد تا وضعیت بهتری پدید آید چون هوای گرم و خشک می‌تواند به دستگاه تنفسی آسیب برساند .

 

 2- نوع دوم اتاقی است با کف و دیواره سرامیکی که چند دریچه برای ورود بخار دارد .

 

 بخار از یک بویلر ( دیگ بخار ) وارد این اتاق می‌شود و یک ترموستات هم میزان حرارت اتاق را با تغییر بخار ورودی تنظیم می‌کند .


آموزش کشتی فرنگی و آزاد
 
 
 
 
td class=0pxtopside-botwidth: 100%;http://persianbox.com/templates/public/pb1/images/side-top.gifdiv style=#2f57a2post-botright br //tda href=