رژیم غذایی
ساعت ۱۱:٤۳ ‎ق.ظ روز ۱۱ آذر ۱۳٩٠  کلمات کلیدی: تغذیه در کشتی(کاهش و افزایش وزن)

رژیم غذایی

 

  گاه انسان‌ها از رژیم خوراکی ویژه ای پیروی می‌کنند. این رژیم خوراکی ممکن است به علت بیماری آنها بدست پزشک یا کارشناسخوراک به آنها توصیه شده باشد که به آن رژیمِ درمانی می‌گویند (مثلاً در بیماری دیابت). گاهی نیز برای لاغر شدن یا چاق شدن از رژیم لاغری یا رژیم چاقی (رژیم افزایش وزن) پیروی می‌کنند. همچنین برخی از افراد مایلند در رژیم خوراکیی خودتنها از گیاهان استفاده کنند که به رژیم خوراکیی آنها گیاهخواری گفته می‌شود.

 

رژیم لاغری

 

 پس از مرگ چند دختر جوان مانکن بر اثر بد خوراک، اعتراض‌های اجتماعی، به خصوص از کنار فعالان حوزهٔ زنان، به چگونگی زندگی این افراد و تأثیر ناپسند آنها بر


جامعه شدت گرفته است و کمپین ضدلاغری تشکیل شده است. در برخی از کشورهای اروپایی نیز قوانینی تصویب شده‌است تا مانکن‌ها مجبور به داشتن مدرک پزشکی باشند.

 

آیا رژیم خاصی برای چاقی شکمی وجود دارد؟

 

 حتما شما نیز شنیده اید که رژیم یا رژیم های خاصی هستند که می توانند چربی های اضافی شکم را از بین برند و موجب کاهش سایز دور کمر گردند . ولی آیا یک رژیم غذایی می تواند به طور اختصاصی موجب کاهش سریع سایز شکم و دور کمر گردد؟

 

 در بعضی از تبلیغات ادعا می شود که  رژیم های چاقی شکمی می توانند در مدت کوتاهی (مثلا یک ماه) موجب برطرف شدن چاقی شکمی و کاهش وزن در حدود 7 کیلوگرم شوند.

 

رژیم غذایی چاقی شکمی دارای دو مرحله است :

 

یک مرحله چهار روزه با عنوان (ضد نفخ) که حاوی غذاها و نوشیدنی های خاصی می باشد.

 

یک برنامه غذایی چهار هفته ای که در آن، شما 1600 کیلوکالری در روز دریافت می کنید.

 

چربی های تک زنجیره ای غیر اشباع یک جزء اساسی از هر وعده غذایی در یک رژیم غذایی چاقی شکمی را تشکیل می دهند. این رژیم تا حد زیادی شبیه رژیم غذایی مدیترانه ای است.

 

رژیم غذایی چاقی شکمی همچنین افراد را به مصرف مقادیر بالایی از میوه جات و سبزیجات و غلات کامل تشویق می نماید. رژیم غذایی چاقی شکمی ادعا می کند که ابزاری است برای سازگاری با روش جدید غذا خوردن. 

 

 آیا رژیم لاغری برای چاقی شکمی متفاوت از یک رژیم سالم کاهش وزن است؟ 

 

خیر ، رژیم غذایی برای درمان چاقی شکمی در واقع همان رژیم سالم غذایی برای کاهش وزن است. خیلی از افراد فقط از چربی یک ناحیه از بدن، به ویژه چاقی شکمی به دلیل تناسب اندام شاکی هستند.

 

متخصصین علوم پزشکی نیز به دلیل عوارض ناشی از این نوع چاقی به مبتلایان توصیه می کنند برای پیشگیری و نیز رهایی از بیماری های متابولیک، بایستی با رژیم غذایی از چاقی شکمی خود بکاهند.

 

 واقعیت آن است که یک رژیم غذایی صاف کننده ی شکم، یک الگوی غذایی متناسب و با کالری محدود است که این رژیم حاوی مقادیر کافی از سبزیجات، میوه جات و غلات سبوس دار است.  رژیم غذایی برای چاقی شکمی بر مصرف غذاهایی که غنی از چربی تک زنجیره ای غیر اشباع هستند تاکید می کند و بنا بر نظر طراح رژیم، مصرف غذاهای غنی از چربی تک زنجیره ای غیر اشباع به کاهش چاقی شکمی کمک شایانی می نماید. بعضی از این نوع رژیم های غذایی حتی ادعا می کنند که بدون این که ورزش و فعالیت چندانی داشته باشید، به هدف خود می رسید.

 

 در حالی که حقیقت آن است که اگرچه مصرف چربی های سالم در کنترل چاقی و به ویژه چاقی شکمی مفید است، ولی مصرف آن ها به تنهایی موثر نخواهد بود، زیرا به هر حال آن ها نیز به خودی خودشان حاوی انرژی فراوان می باشند و شما بایستی ورزش، به ویژه ورزش های هوازی را نیز در برنامه خود بگنجانید.

 

بایستی تاکید نمود که رژیم لاغری شکمی همان رژیم سالم و محدود از کالری است که مصرف چربی تک زنجیره ای غیر اشباع در آن تاکید شده است.

 

اما باید بدانید که پژوهش های علمی قابل اعتباری موجود نیستند که نشان دهند رژیم لاغری شکمی برای کاهش وزن بهتر از دیگر رژیم های غذایی متوازن و با کالری محدود عمل می کند و یا این که شما بتوانید به طور اختصاصی با یک رژیم لاغری خاص چربی های شکم تان را آب کنید. هر چند ممکن است با استفاده از رژیم لاغری شکمی وزن کم کنید، زیرا ممکن است این رژیم در کل یک روش سالم و کم کالری برای تغذیه را ترویج نمایند و یا ممکن است شامل کاهش استرس ها باشند.

 

ولی این خصوصیت ها مختص به رژیم لاغری شکمی نیست و هر رژیم غذایی محدود از کالری که روش های غذا خوردن  سالم را تقویت  نماید و رفتارهای صحیح غذایی را در شما شکل دهد می تواند مفید واقع شود و نکته معجزه آسایی برای رژیم لاغری شکمی وجود ندارد.

 

علاوه بر این باید بدانید که هر چند تبلیغات برای رژیم های معجزه آسا و چند روزه مبنی بر  بهبود سریع مشکل وزن ممکن است جذاب به نظر برسد، ولی این رژیم های بسیار محدود فقط باعث لاغری در ناحیه صورت و افتادگی پوست به همراه عوارض خواهند بود که شما را قبل از رسیدن به کاهش سایز شکم و از بین بردن چربی در ناحیه مرکزی ناامید می نمایند.

 

لذا توصیه همه متخصصین تغذیه آن است که برای موفقیت و کاهش وزن طولانی مدت، می بایست به همان اصول پایه تغذیه ای در کاهش وزن، یعنی یک برنامه غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی پایبند باشید.

 

چربی سوز

 

 رژیم غذایی با کالری منفی(Negative Calorie Diets) یا به عبارت دیگر رژیم حاوی مواد غذایی چربی سوز همواره مورد توجه و صحبت در محافل عمومی، مجلات و سایت های مختلف است. هدف از این مقاله بیان واقعیت علمی و چگونگی اثربخشی این رژیم ها و مواد غذایی معروف به چربی سوز در کاهش وزن می باشد.

 

 در حقیقت ادعای رژیم های با کالری منفی و مواد غذایی چربی سوز بر این اساس است که این دسته از مواد غذایی ضمن آن که دارای کالری پایینی هستند، در بدن انرژی بیشتری نسبت به آن چه که از مصرف آن ها جذب می شود، صرف هضم و جذب آن ها گردد. در نتیجه خوردن آن ها نه تنها کالری به بدن اضافه نمی کند، بلکه مقداری انرژی نیز برای متابولیسم آن ها از ذخایر انرژی بدن گرفته می شود و برخی در ادامه نیز چنین نتیجه گیری کرده اند که هر چه قدر بخواهید می توانید از این مواد غذایی مصرف کنید و همچنان وزن خود را کاهش دهید.

 

 چند مثال هیجان انگیز هم غالبا برای خوانندگان زده می شود، کرفس و کلم بروکلی از نمونه های رایج هستند. مثلا در مورد کرفس گفته می شود که 40 گرم کرفس 7 کیلوکالری انرژی دارد، در حالی که بدن به 30 کیلوکالری برای هضم و جذب آن نیاز دارد، اگر چنین مطلبی درست باشد شما 23 کیلوکالری منفی مصرف می کنید و اگر در روز 5 بار مصرف آن را تکرار کنید، در پایان ماه حدود نیم کیلوگرم وزن کم می کنید. همچنین در مورد کلم بروکلی ذکر شده است که مصرف 100 گرم آن باعث صرف 55 کیلوکالری از بدن برای هضم و جذب آن می شود و یا در مورد پرتقال گفته می شود 25 کیلوکالری نهایتا از بدن گرفته می شود تا این میوه مورد استفاده بدن قرار گیرد!!! و یا گریپ فروت را یک کاتالیست سوزاننده ی چربی معرفی کرده و بنابراین مصرف آن را قبل و یا همراه وعده غذایی توصیه می کنند.

 

سبزیجات دارای کالری منفی عبارتند از: گل کلم، کرفس، مارچوبه، کلم بروکلی، کلم برگ، بادمجان، هویج، کاسنی، شاهی، خیار، رازیانه، کدو، تره فرنگی، کاهو، ترب، فلفل، تربچه، اسفناج، گوجه فرنگی، شلغم، سیر، لوبیا سبز و ریواس.

 

این ایده و تئوری که گستردگی بسیاری در سایت های اینترنتی، کتاب ها و تبلیغات الکترونیک به ویژه از سال 2005 میلادی پیدا کرده است، در وهله ی اول بسیار جالب و خوشایند به نظر می آید، اما آیا این ایده با فیزیولوژی و عملکرد متابولیکی واقعی بدن هماهنگی دارد؟ آیا خوردن هر چه بیشتر این مواد غذایی آن طور که ادا می شود باعث می گردد تا بدن مانند یک ماشین چربی سوز عمل کند؟ با این که با یک جستجوی ساده ی "رژیم غذایی با کالری منفی" در اینترنت با انواع بسیار متنوعی از این رژیم ها مواجه می شوید، اطلاعات بسیار کمی همراه با این رژیم ها به ما داده می شود. در عوض با تبلیغات بسیار گوناگون، ذهن شما را همزمان درگیر می کنند، مثل کاهش وزن از طریق هیپنوتیزم و....

 

 در کتاب رژیم غذایی با کالری منفی حدود 100 ماده غذایی با خاصیت فوق برای شما نام برده می شود که با خوردن آن ها بدون این که نیازی به ورزش و یا روزه داری و یا تحمل گرسنگی داشته باشید، می توانید در 7 روز 7 کیلوگرم وزن کم کنید و 3 برابر سریع تر از سایر رژیم ها لاغر شوید، البته این لیست و کتاب 80 صفحه ای الکترونیک بعد از پرداخت حدود 20 دلار در اختیار شما قرار داده می شود و غالبا یک حراج چند دلاری نیز در گوشه صفحه شما را به پرداخت این مبلغ تشویق می کند!!!

منبع/www.koshti-qazvin.blogfa.com 


آموزش کشتی فرنگی و آزاد
 
 
 
 
td class=0pxtopside-botwidth: 100%;http://persianbox.com/templates/public/pb1/images/side-top.gifdiv style=#2f57a2post-botright br //tda href=