آب در ورزش کشتی
ساعت ۱۱:۱٢ ‎ق.ظ روز ۱۱ آذر ۱۳٩٠  کلمات کلیدی: تغذیه در کشتی(کاهش و افزایش وزن)

آب در ورزش کشتی

 

 کشتی از جمله فعالیت‌های ورزشی سنگین و یکی از پر جنب و جوش‌ترین ورزش‌ها می‌باشد و کشتی‌گیر نیازهای تغذیه‌ای منحصر به فردی دارد. دلیل این امر نیزآن است که اگرچه مدت زمان مسابقه‌ی کشتی کوتاه و در حد چند دقیقه می‌باشد ، لیکن یک کشتی‌گیر می‌باید در طول روز ، مدت زمان زیادی را به تمرین اختصاص دهد و این امر به افزایش نیاز فرد منجر می‌گردد.

 

 یک کشتی‌گیر برای آنکه بتواند در یک مسابقه پیروز شود، می‌باید در بهترین شرایط قرار داشته باشد. بر این اساس دانستن اصول مقدماتی تغذیه و به کارگیری آنها برای چنین فردی ، حیاتی خواهد بود.


مهمترین مطالب قابل ذکر در این رابطه عبارتند از:

  آب

  کمبود آب بدن ( دهیدراتاسیون ) دشمن اصلی وزرشکاران است ، زمانی که بدن کم آب می شود ، حجم خون به شدت کاسته شده و افت فشار خون رخ می‌دهد . در چنین شرایطی خون رسانی به بافت ها به خوبی انجام نمی‌شود و سلول‌های بدن مواد مورد نیاز خود را نمی‌توانند دریافت کنند و مواد دفعی در اطراف آنها تجمع می‌یابد ، این مجموعه‌ عوامل ، موجب تشدید احساس خستگی می‌گردد .

 

مطالعات متعددی تا کنون بر روی این موضوع صورت گرفته و همگی نشانگر آن است که کم شدن آب بدن حتی در مقادیر اندک نیز موجب آسیب رساندن به عملکرد ورزشی و ضعف عضلانی ورزشکار می‌گردد .

 

 زمانی که بدن فرد کم آب می‌شود ، عمل تعریق بسختی صورت می گیرد ، در این حالت فرد بیشتر در معرض آسیب‌های ناشی از افزایش دمای داخلی بدن و گرما قرار می‌گیرد ، زیرا بدن انسان با انجام عمل تعریق ، بخشی از دمای داخلی را به بیرون رانده و سبب خنک شدن محیط داخلی می‌گردد.

 

قابل توجه آنکه افزایش دمای محیط داخلی بدن نه تنها موجب بیماری فرد می‌شود ، بلکه می تواند به آسیب‌های عضلانی ، نارسائی کلیوی و حتی مرگ وی منجر ‌شود .

 

 بنابراین برای نوشیدن آب نباید منتظر احساس تشنگی شد ، مصرف مایعات مورد علاقه یا نوشیدنی های ورزشی نیز به شما کمک می کند، در صورت عدم دسترسی به این موارد ، باید به مقدار زیاد آب نوشید ، در مرحله پس از ورزش ، نباید مصرف آب میوه‌های طبیعی را فراموش کرد ، حتی اگر تشنگی احساس نشود ،حدود یک ساعت قبل از ورزش باید 2-3 لیوان آب نوشید .

 

 این کار جلوی تشنگی را گرفته و به ورزشکاران شما کمک می کند تا شدیدتر و برای مدت طولانی‌تری به مسابقه پرداخته یا تمرین کنند ، فراموش نشود اثربخشی تمرینات سخت و شدید ، تنها درصورت وجود ذخایر کافی و مطلوب آب در بدن میسر خواهد بود.

 

 املاح معدنی

 

 برای آنکه فعالیت عضلات ورزشکاران به خوبی انجام شود به میزان متناسبی از الکترولیت ها و مواد معدنی نیاز دارند . بدن در هنگام تعریق برخی مواد معدنی نظیر : سدیم ، پتاسیم ، کلسیم و منیزیم را از دست می‌دهد که این اتلاف در طی ورزش بدلیل افزایش میزان تعریق ، افزایش می‌یابد .

 

 عدم جایگزینی این الکترولیت‌ها که از طریق عرق و ادرار از دست رفته است ، به توان و عملکرد ورزشکاران آسیب می‌رساند ، جالب توجه آنکه تحقیقات نشان می‌دهد افراد با وزن مطلوب ، کمترین میزان تعریق را داشته و بر این اساس الکترولیت کمتری را از دست می‌دهند .

 

 در صورتی که از نوشیدنی‌های ورزشی استفاده شود باید انواعی را که حاوی الکترولیت‌ها هستند ، مورد نظر باشند تا به تأمین نیاز بدن به مواد معدنی کمک نماید. البته برای مصرف در حین ورزش ، بهتر است نوشیدنی از انواع ایزوتونیک (نوشیدنی حاوی الکترولیت‌ها که غلظت آن مشابه خون باشد ) انتخاب شود تا با سهولت بیشتری جذب شده و موجب ناراحتی‌های گوارشی نگردد. برای آنکه انتخاب به درستی انجام شود باید به برچسب محصول توجه گردد .

 

 کربوهیدرات برای حداکثر ذخیره انرژی

 

 کربوهیدرات مصرفی روزانه به صورت گلیکوژن در عضلات ذخیره می‌شود ، اگرچه پروتئین و چربی نیز به عنوان منابع انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرند ، لیکن کربوهیدرات سریع ترین و به صرفه‌ترین منبع انرژی بوده و نیازهای فوری انرژی را تأمین می‌نماید.

 

 برای آنکه عضلات ذخایر قابل توجهی از این مواد را در خود جای دهند ، باید در طی چند روز قبل از مسابقه میزان کربوهیدرات برنامه ی غذایی افزایش داده شده و از منابع غنی از کربوهیدرات استفاده شود ، مواد غذایی غنی از کربوهیدرات شامل : انواع نان ، برنج و سایر غلات ، سیب زمینی ، ماکارونی، کیک و شیرینی‌هاست .

 

 برخی متخصصان به ازای هر ساعت فعالیت ورزشی شدید ، حدود 30 الی 60 گرم کربوهیدرات را توصیه می‌کنند . حال آنکه در طی دوره های مسابقات فشرده ، بطور معمول ، ورزشکاران زمان کافی برای مصرف یک وعده غذایی مطلوب جهت تأمین نیازهای خود را ندارد ، در چنین شرایطی ، میوه و یک مکمل انرژی‌زای کربوهیدراته می‌تواند منبع خوبی از کربوهیدرات ، برای ورزشکار باشد.

 استادامیر توکلیان

 کارشناس ارشد علوم ورزشی


آموزش کشتی فرنگی و آزاد
 
 
 
 
td class=0pxtopside-botwidth: 100%;http://persianbox.com/templates/public/pb1/images/side-top.gifdiv style=#2f57a2post-botright br //tda href=